Recherche

UNIGE Data Science Day

Le UNIGE Data Science Day est un colloque scientifique à destination des chercheurs et chercheuses de l’UNIGE, qui se déroule en début d'année académique.

Chaque année, le CCSD anime une réflexion collective sur l’approfondissement d’une thématique particulière. Cette réflexion est introduite lors du UNIGE Data Science Day et poursuivit dans le cadre d'autres activités lancées par le Centre. Véritable fil rouge, cette thématique se veut assez précise pour favoriser une contribution scientifique significative et un dialogue riche, mais également assez transversale pour permettre l’interdisciplinarité.

Pour son édition 2023, le thème du Data Science Day est  «Data Science for All : How to teach and integrate Data Science in diverse Disciplines».

Cette rencontre se déroulera le 14 septembre 2023 de 9h15 à 18h30 à Uni Mail.

 

Programme

Plus de précisions sur le programme plus bas

Inscriptions

Intéressé-e à participer au Data Science Day 2023?

Inscrivez-vous sous ce lien >>

(inscriptions ouvertes jusqu'au 4 septembre 2023)

Thematique 2023 : LA Science des données
pour toutes et tous

La science des données est devenue un outil essentiel pour les organisations et les individus afin d'extraire des informations et de la valeur de vastes quantités de données. Cependant, malgré l'importance croissante de la science des données, l'enseignement et l'intégration de cette science dans diverses disciplines posent encore des problèmes importants. Alors que certains domaines, tels que l'ingénierie et l'informatique, ont depuis longtemps adopté les méthodes quantitatives et l'analyse des données, de nombreuses autres disciplines universitaires, telles que les sciences humaines et sociales, n'ont pas traditionnellement mis l'accent sur ces compétences. Il peut en résulter un écart important dans la maîtrise des données entre les disciplines, ce qui peut entraver les collaborations interdisciplinaires et limiter les avantages potentiels de la science des données.

Pour relever ces défis, cette conférence vise à rassembler des experts de divers domaines pour discuter de la manière dont la science des données peut être enseignée et intégrée dans différentes disciplines, avec un accent particulier sur la dimension de la recherche. En partageant les meilleures pratiques et les approches innovantes de l'enseignement de la science des données, nous espérons promouvoir la démocratisation de l'enseignement de la science des données et permettre à des individus de tous horizons et de toutes disciplines de devenir compétents en matière de données et capables d'utiliser les données pour éclairer la recherche et la prise de décision.

Nous accueillerons des communications qui aborderont des sujets tels que :

  • Les approches innovantes de l'enseignement de la science des données, telles que les cours interdisciplinaires et les opportunités d'apprentissage par l'expérience, qui permettent aux étudiants de développer les compétences dont ils ont besoin pour mener des recherches basées sur les données.
  • Les meilleures pratiques pour intégrer la science des données dans différentes disciplines, y compris les stratégies pour surmonter la résistance ou le scepticisme à l'égard de la science des données dans certains domaines et pour promouvoir les collaborations interdisciplinaires entre les scientifiques des données et les chercheurs d'autres domaines.
  • Défis et solutions pour enseigner la science des données à des populations d'étudiants diversifiées, et pour aborder les disparités dans la maîtrise des données à travers les disciplines
  • Cas d'utilisation des applications de la science des données dans divers domaines, mettant en évidence les avantages potentiels de la science des données pour différentes disciplines et soulignant les collaborations interdisciplinaires réussies.
  • Opportunités et défis pour les collaborations interdisciplinaires dans l'enseignement de la science des données, tels que l'établissement de partenariats entre départements ou institutions et la gestion des différences de terminologie et de méthodes, ainsi que la promotion de la recherche qui intègre la science des données à d'autres domaines.

programme détaillé

 

9h15-9h30: Introduction (salle MR280)

- Guive Khan Mohammad, Bureau de la Transformation Numérique, "UNIGE Data Science Competence Center"

 

9h30-12h00: Session plénière "Data Science for All : How to teach and integrate Data Science in diverse Disciplines" (salle MR280)

- Jean-Luc Falcone, Faculty of Sciences, "New Bachelor of Computational Sciences (BaSC) with areas of application"

- Olivier Renaud, Faculty of Psychology and Educational Sciences, "Is it important to use examples specific to the learner's field ? Experience in teaching to psychologists"

- Michael Dayan, FCBG Human Neuroscience Platform, "From the ground up to Jupyter: learning from scratch a data science tech stack including computational notebooks"

- Douglas Teodoro and Alban Bornet, Faculty of Medicine, "Extension of data science-related courses at the Faculty of Medicine: Machine Learning Applied to Healthcare and Introduction to Computational Medicine"

- Claire Balleys and Tommaso Venturini, Geneva School of Social Sciences, "Studying digital cultures from a social science perspective. Presentation of the new Masters in Communication and Digital Cultures"

- Gregory Giuliani, Institute for Environmental Sciences, "Earth Observations Data Science for All - Reverse and Self learning methods"

- Béatrice Joyeux-Prunel, Faculty of Humanities, "TBD"

- Matthew Leigh and Samuel Klein, Faculty of Sciences, "AI in RODEM-ATLAS & AI in physics — teaching modern tools at the University of Geneva"

- Paola Merlo, Faculty of Humanities, "Marrying computer science and the humanities: the curious case of computational linguistics"

- Sylvain Sardy, Faculty of Sciences, "Statistical machine learning for pharmacologists, biologists, earth scientists and mathematicians"

- Giovanna Di Marzo Serugendo, Geneva School of Social Sciences, Computer Science Center, "Learning through Digital Innovation and Interdisciplinarity"

- Jean-Blaise Claivaz, Division de l'information scientifique, "Research Data: cross-disciplinary support for research data management"

- Coralie Fournier, Faculty of Medicine, "Using digital technology to manage scientific data in the Faculty of Medicine"

- Matthias Studer, Geneva School of Social Sciences, "Randomized Moodle exercises for quantitative methods courses"

- Anastasia Floru, Geneva School of Economics and Management, "Why not learning with fun ? Escape Game an innovative tool to test your skills"

- Sara Botera Mesa, Faculty of Medicine, "The GRAPH Courses: data science training platform for the modern data analyst"

- Mina Bjelogrlic, Faculty of Medicine, "Leveraging digital understanding and skills in medical data sciences"

- Jean-Luc Falcone, Faculty of Sciences, "Scientific Computing Support"

- Julien Prados, Faculty of Medicine, "Learning Data-Science with the Bioinformatics Support Platform for data analysis"

- Raphaël Thézé, Bureau de la transformation numérique, "P3: project-based learning and data science"

- Patrick Roth, Division Système et Technologies de l'Information et de la Communication, "Take Over: the UNIGE peer-based learning program to improve digital skills"

 

12h00-13h30: Repas de midi (Hall d'Uni Mail)

 

13h30-15h00: Tables rondes

Organised by Hugues Cazeaux (DiSTIC) and Guive Khan-Mohammad (BTN)

Speakers:

Hugues Cazeaux (DiSTIC-eResearch), Lydie Echernier (DIS-UNIGE Data Stewardship Action Plan), Julien Prados (Faculty of Medicine-Bioinformatics Support Platform for Data Analysis), Yann Sagon (DiSTIC-HPC),

Abstract:

In today's fast-paced digital era, data science has emerged as a powerful force driving cutting-edge research. However, the infrastructures and services supporting data science practices often face limitations in adapting to the rapidly evolving landscape. To overcome these challenges and foster a culture of innovation, it is crucial to explore and adopt innovative ways of thinking. In this dynamic round table, we aim to provide a comprehensive overview of the data science infrastructures and services at the University of Geneva. We will explore the institutional solutions put in place to support data-driven research and collaboration across various disciplines. Additionally, we will shine a spotlight on the decentralized innovative initiatives that have emerged organically within our institution, showcasing the diversity of approaches and the potential for groundbreaking advancements. Join us in this forward-thinking round table to gain valuable insights, exchange ideas, contribute to the ongoing dialogue on transforming data science infrastructures and services, and co-construct tomorrow's collaborationand synergies in our institution.

Organised by Lucia Gomez Teijeiro (Behavorial Philanthropy Lab) and Guive Khan Mohammad (Bureau de la Transformation Numérique)

Speakers:

Natalia Baumann (Basic Neurosciences), Lamia Friha (Cellule R&D, DiSTIC), Mattia Fritz (Faculty of Psychology and Educational Sciences-TECFA), Lucia Gomez Teijeiro (Behavorial Philanthropy Lab) and Tommaso Venturini (Geneva School of Social Sciences).

Abstract:

Join a panel of expert speakers for an immersive round-table discussion on empowering inclusive data science education by breaking psychological barriers. This interactive session will delve into the key factors that hinder or foster the adoption of data science in research and education while emphasizing its integration into traditionally non-data-driven fields. Prepare to be inspired as we share experiences and approaches to bridge the data science gap, emphasizing transformative applications in diverse domains, demonstrating innovative ways to comprehensively display complex concepts, and delving into the mindset transition needed to master computational thinking. Within this interdisciplinary environment, we will highlight the significance of empowering students in both learning and teaching data science: a supportive and collaborative peer-based community is key for nurturing success, elevating the visibility of data education, and shaping its future. Be part of this pivotal conversation aiming at driving a positive change, fostering inclusivity, and unlocking the immense possibilities that data science offers for everyone.

 

15h30-17h00: Ateliers

Organised by Lamia Friha (DiSTIC-R&D)

Speakers:

Lamia Friha, Alain Hugentobler, Paul Mulard, Antonin Akouété Sedoh

Abstract:

In today's data-driven world, the rapid and exponential generation of data has become a defining feature of various fields. To make sense of this vast amount of information, the use of visualization techniques and tools has become absolutely essential. Using these visual aids, analysts and decision-makers can effectively navigate complex data sets, identify potential correlations and uncover underlying trends that might otherwise remain hidden in the data. In this workshop, we aim to present such innovative visualization methods that enable information to be represented in new ways, illustrated by practical use cases.
The workshop will begin with a definition and overview of data visualization methods and tools, followed by a brief description of the overall approach. Then, specific projects will be addressed, followed by an interactive discussion with all participants to enable them to project themselves into this new field.

Organised by Bokar Lamine N'Diaye (Faculty of Humanities)

Abstract:

While state-of-the-art generative tools drawing on machine learning to generate text or visual content keep getting larger and more widespread, their interfaces and training data - designed for monetization and a certain view of productivity - may hinder or constrict the creative process of their users. This constitutes a strong incentive for what the generative artist Tyler Hobbs designates as "long form generative art": a conscious and curated approach to the generative process itself. This workshop will present a sample of methods allowing for artistic practitioners (digital or not) to reflect on the significance and artistic charge of the generative process. The work of Emily Short, rewowned author in the field of interactive fiction and procedural worldbuilding, will serve as a basic framework for the participants to apply these methods to generate different outputs (textual and visual) in the form of individual cards, forming a collectively created Tarot deck. (Participants are welcome to familiarize themselves with this Google Drive folder, where a number of tools and references used during the workshop will be progressively uploaded.)

 

17h00-18h30: Apéritif (hall d'Uni Mail)

Editions précédentes

Pour en savoir plus sur l'edition 2022 >>

Pour en savoir plus sur l'édition 2021 >>

Pour en savoir plus sur l'édition 2020 >>